Vlasac

Ovih proljetnih dana u većini naših povrtnjaka naići ćemo na vlasac, pa je dobro prisjetiti se koliko je on zapravo važan za našu prehranu.

Vlasac je biljka koja pripada porodici lukova što nam potvrđuje i njegov okus i miris. Aromatični je dodatak jelima, kao i ostalim prehrambenim proizvodima. Njegova posebna vrijednost leži u ljekovitosti za naš organizam i upravo je proljeće prilika da ga što češće koristimo u različitim kombinacijama. Obzirom da je višegodišnja biljka imamo ga već u rano proljeće, a kako je vlasac otporna biljka i dobro podnosi hladne temperature tu trajnicu možemo uzgajati u vlastitu vrtu, kao i u domu u tegli.

Zbog svojih ljekovitih svojstava i nutritivne vrijednosti može djelovati protuupalno i antioksidativno, a za sprečavanje nastanka nekih kroničnih bolesti trebalo bi ga redovno konzumirati uz ostale slične biljke.

Vlasac je odličan dodatak juhama, salatama, varivima, kao i mliječnim namazima, svježem siru i u izradi domaće paštete.

*Vlasac se ne sjecka nožem nego škarama.

Dragi čitatelji pripremila sam vam recept koji ćete vrlo jednostavno primijeniti u svojoj kuhinji od namirnica koje uglavnom svi već imamo. Priprema je jednostavna i sigurno ćete poželjeti napraviti svoje kruščiće. Ukoliko želite veći kruh pripremljeno tijesto stavite u veći kalup obložen papirom za pečenje.

Kukuruzni kruščići sa svježim vlascem

Sastojci i priprema:

Razmutiti 1 suhi kvas u 1 dl mlake vode, popariti 20 dag kukuruznog brašna s 2 dl vrele vode (dobro izmiješati drvenom kuhačom.

Kad se brašno malo ohladi, dodati u kvas zajedno s 40 dag glatkog brašna, 2 žličice soli i 3 žličice šećera, oko 5 dag izrezanog vlasca i pola dl ulja (vi možete po želji, ja stavljam maslinovo.

Zamijesiti sve sastojke uz dodatak vode oko 1 dl.

Ostaviti tijesto da počiva, a onda podijeliti na dva kruščića.

Dizati prije pečenja, premazati mlakom vodom ili maslinovim uljem, posipati sjemenkama po želji i peći na temperaturi 180°C oko 30 minuta.

Blitva

U Hrvatskoj je najrašireniji uzgoj na području Dalmacije, ali dobro uspijeva i u našim vrtovima gdje je sve češća proljetna delicija. Blitva u svom lišću krije brojne nutritivno vrijedne tvari i smatra se zaista moćnom namirnicom. Gotovo da nema vitamina ili minerala koji nisu u većoj ili manjoj mjeri sadržani u ovom povrću. Blitva je jedna od rijetkih namirnica koja termičkom obradom ne gubi svoje vrijednosti. Bogat je izvor korisnih tvari koji hrane naš organizam i doprinose zdravlju i ljepoti.

Izvrstan je prilog ribi i mesu, često u kombinaciji s krumpirom, a jednako ukusna i s tjesteninom. Može se dodati juhama i varivima, a izvrstan i hranjiv je dodatak proljetnim smoothiejima. U kombinaciji sa sirom daje fini okus nadjevu za palačinke .

Probajte ih pripremiti na moj način

Zapečene pirove palačinke nadjevene sirom i blitvom

Sastojci za palačinke: 2 jaja, 8 dl mlijeka, oko 2 dl mineralne vode, pola žličice soli, 2 žlice maslinovog ulja, 25 dag pirovog brašna, 25 dag glatkog brašna. Pjenjačom izraditi sastojke i ostaviti smjesu da malo odstoji prije pečenja.

Nadjev: pola kg svježeg sira, 2 žlice vrhnja, 1 jaje, blanširana i nasjeckana blitva, mladi luk i 2-3 češnja češnjaka, začini sol, biber, 2 žlice maslinovog ulja.

Priprema: Na maslinovom ulju popržiti luk, dodati kratko češnjak pa blitvu i malo ohladiti. Posebno izmiješati sir, jaje, vrhnje, začine i dodati smjesu s blitvom i po želji 1 žlicu kukuruznog grisa.

Od navedene smjese možete pripremiti oko 18 palačinki i na svaku stavite veliku žlicu nadjeva. Poslagati ih u lim premazan maslacem. Nadjevene palačinke premazati smjesom od vrhnja i jaja i zapeći.

Popečci od zobenih pahuljica i blitve

Priprema i sastojci: Skuhajte zobene pahuljice u temeljcu ili slanoj vodi. (Otprilike pola litre tekućine i 20 dag zobenih pahuljica) U ohlađenu smjesu dodati 1 jaje, žličicu Vegete, pola žličice mljevene crvene paprike, sitno nasjeckani luk i češnjak, malo mljevenog papra i nasjeckanu blanširanu blitvu, 1 naribanu mrkvu i sve dobro izmiješati. Smjesu ostaviti da malo odstoji, (u slučaju da bi vam smjesa ispala rijetka dodati malo krušnih mrvica). Zatim stavljati žlicom popečke na papir za pečenje i prije pečenja ih premazati maslinovim uljem. Peći oko pola sata na 180°C uz jedno preokretanje.

Popečci od blitve mogu se poslužiti s pire krumpirom i salatom po izboru.

Na proljetnom tanjuru svakako se osim vlasca, blitve, mladog luka trebaju naći i matovilac, šparoge, pa i koprive. Sve su to namirnice koje svojim dobrim nutritivnim vrijednostima, pa čak i ljekovitošću pomoći da pobijedimo proljetni umor i dobijemo novu energiju.

Na mnogo načina može se pripremiti kopriva, a nekad se koristi umjesto špinata. Od kopriva su poznate juhe, umaci, ali i pite i štrukli. Za pripremu jela od kopriva koriste se vršci kopriva, a treba spomenuti da u mladim koprivama ima dvadesetak puta više C vitamina nego u zelenoj salati. Kopriva se uvijek prije pripreme treba kratko prokuhati.

Krem juha od koprive

Sastojci: Narezati krumpir i celer na kockice i zajedno kuhati s lukom i 2-3 češnja češnjaka. Dodati blanširane koprive i još kratko prokuhati. Sve izraditi štapnim mikserom, dodati temeljac ili doliti vodom i kuhati do vrenja, začiniti i dodati vrhnje za kuhanje. Poslužiti uz pržene kockice kruha na maslinovom ulju.

Osim što je kuhanje sve više u modi, tako je i uzgoj vlastitog povrća postao zanimljiv svima, pa čak i onima koji se nikad nisu time bavili. Ipak je ovo vrijeme korone donijelo i neke dobre promjene. Ima li što ljepše nego cijeniti zemlju i uživati u plodovima svoga rada.

Uživajte u proljetnim radovima i kuhanju proljetnih delicija!

Željka Namesnik