Ludbreg je u svibnju trebao biti domaćin drugih Dana cikloturizma, specijalizirane konferencije koja okuplja sve važne subjekte ove iznimno brzo rastuće grane turizma. Nažalost, dogodilo se neočekivano i svijet je zadesila globalna pandemija koja je neke događaje stavila na čekanje. I dok čekamo novi termin održavanja događaja, ekipa koja je organizator marljivo i s puno entuzijazma istražuje Ludbreg i sve njegove prednosti. Riječ je zapravo o tvrtki SPOT d.o.o. koja se bavi razvojem i promocijom inovativnih turističkih proizvoda, a djeluju kao brand Trail – Full Cycling Experience koji pokriva sve elemente razvoja cikloturističke destinacije. To znači trasiranje staza, osmišljavanje ruta, edukacija ponuđača usluga, kreiranje promotivnih sadržaja, pokretanje i organizacija manifestacija do poslovnog savjetovanja kako bi ponuda neke destinacije bila konkurentna i održiva. Kroz sve to potiču održivi gospodarski rast istovremeno štiteći prirodne resurse i kulturnu baštinu. Cikloturistima su uz to važne i tematske manifestacije, a Grad koji slovi kao Centar svijeta i u tom segmentu ima svoje prednosti pa možemo reći da je sve zajedno logičan refleks u razvoju ovog vida turizma.
Dio ekipe koja stoji iza svega, točnije Karlo Kučan i Petar Čavlović, nas je pobliže upoznala s cikloturizmom, njegovim stanjem i mogućnostima.
Kakvo je stanje cikloturizma u Hrvatskoj?
Cikloturizam, općenito gledajući, spada u najbrže rastuće grane turističke industrije. Na europskoj razini on je došao do nevjerojatne brojke od 44 milijarde eura prihoda godišnje, što je, ilustracije radi, više nego razvikana, a po okoliš i lokalne zajednice, iznimno štetna cruising industrija. Nasuprot njoj, ali i drugim oblicima masovnog, industrijskog turizma, cikloturizam je održiv i zapravo potiče očuvanje i prostora i lokalnih kultura jer njegove konzumente zanimaju autentične lokacije i ljepote prirode. Infrastrukturna ulaganja potrebna za stvaranjem temeljne cikloturističke ponude neagresivna su za okoliš jer biciklistima ne treba puno, ali im treba nužno za sigurnost, orijentaciju i informiranje.
Cikloturizam pruža priliku i turistički neaktivnim ili slabije involviranim područjima; ruralnim ili kontinentalnim destinacijama, da zakorače na turističko tržište i to izravno tržište s velikom dodanom vrijednošću. Drugim riječima, kao važan i vrijedan komplementaran proizvod, razvoj cikloturizma ima prednosti i za postojeće velike, ali i za nove destinacije u razvoju s tom razlikom da postojećim turističkim odredištima poput onih na obali pruža mogućnost produženja sezone i privlačenja kvalitetnijih gostiju dok destinacijama kojima turizam nije primarna djelatnost omogućava razvoj u novom, održivom i isplativom smjeru.
Cikloturistički potencijal se može brzo i kvalitetno valorizirati, a jedino što nam sada treba je stvaranje destinacija, proizvoda i usluga na stručni, suvremeni i sustavni način usklađen sa stvarnim potrebama, željama i očekivanjima cikloturista.
Postoji li u Ludbregu potencijal za razvoj cikloturizma?
Kratko rečeno – da. Ludbreg se turistički razvija u izletničku destinaciju, a cikloturizam odnosno outdoor aktivnosti su jedno od segmenata turističkog izletničkog tržišta koje ovdje ima veliki potencijal. Pejzažne osobitosti, činjenica da je Ludbreg dovoljno velik i kulturno bogat da pruži zanimljive sadržaje za vikend posjet, a s druge strane dovoljno malen da ste u roku od nekoliko minuta biciklom u predivnom i raznolikom prirodnom okruženju velika su komparativna prednost.
Detaljno istražujući ludbreško područje otkrili smo da, uz već postojeće rute koje prolaze kroz ili dodiruju blizinu Ludbrega, ovaj kraj ima predivne ravničarske i brežuljkaste lokacije, zanimljive makadame, netaknute šume i obojana polja koja su idealna za osmišljavanje cikloturističkih ruta i proizvoda. Uz to, daljnjim razvojem postojećih i osmišljavanjem novih manifestacija, djelomično usmjerenih i na činjenicu da Ludbreg može biti jedna od ishodišnih točaka istraživanja Kalnika koji ima potencijal postati ozbiljna outdoor i camping destinacija, stvorit će se sadržaj i za „sportskije“ tržište. Kada govorimo o manifestacijama, Ludbreg ima već izgrađeni brand Trail trčanja, a biciklističke staze idealne su i kao staze za razne oblike rekreativnog hodanja što u kombinaciji s prometnom povezanosti, kulturno-povijesnim zanimljivostima i gastro ponudom stvara temelj za zaista lijepu outdoor izletničku budućnost.
Kakva je infrastrukturna situacija u Ludbregu?
Što se cikloturizma tiče, kroz, blizu ili oko Ludbrega prolazi nekoliko ranije i kroz razne projekte razvijenih cikloturističkih ruta, uključujući dvije županijske označene kao R03 i R05, prekograničnu „Happy bike“ kreiranu kroz EU projekt u suradnji s Prelogom i mađarskim Letenyem, ali i međunarodnu Mura-Drava koja je vezana uz trasu EuroVelo 13 te kalničke biciklističke resurse poput rute BOK (Biciklom oko Kalnika).
Grad Ludbreg kontinuirano uređuje temeljnu biciklističku infrastrukturu na svom području, prije svega za svoje građane, a sve to su resursi kod stvaranja outdoor infrastrukture potrebne za izgradnju konkretnih turističkih proizvoda. Ludbreg, kao grad s razvijenom biciklističkom kulturom, ima svijest o važnosti tog načina kretanja pa je, ukoliko gledamo kao cjelinu, temelj za uređenje infrastrukture svih otudoor aktivnosti s turističkim potencijalom, itekako dobar.
Potencijalne rute na području Ludbrega?
Istražujući i analizirajući cikloturističke potencijale Ludbrega i bliže okolice otkrili smo da ovaj kraj, iako relativno malen površinom ima iznimno raznoliko pejzažno bogatstvo, a mreža lokalnih cesta i puteve s niskim intenzitetom prometa omogućava zaista široke mogućnosti kreiranja cikloturističkih proizvoda. Iako su analize i terenski rad još u tijeku, već sada možemo reći da će se Ludbreg moći pohvaliti cestovnim, gravel i trekking rutama, osmišljenima i prilagođenima konkretnim potrebama i očekivanjima cikloturista u svakoj od tih skupina.
Naša metodologija iznimno je tržišno prilagođena te prilikom trasiranja područje i destinaciju gledamo očima (potencijalnog) cikloturista, što i sami jesmo. To nam, uz bogato iskustvo, omogućava da kreiramo sadržaj koji će biti skrojen za pojedine skupine biciklista, a oni će imati dojam da je netko mislio na njih i za njih kako bi im ono što najviše traže – uživanje u vožnji, prirodi i izazovima, bilo što jednostavnije.
Koji je profil cikloturista?
Potencijali Ludbrega usmjeravaju cikloturistički odnosno outdoor izletnički proizvoda na dva glavna potencijalna tržišta. Inače, svijet cikloturizma odnosno biciklizma se jako razgranao u posljednjih desetak godina te, s obzirom na tip podloge i interese samih vozača, postoji cijeli niz skupina i podskupina. No, mi ih, grubo, grupiramo u tri skupine – cestovne bicikliste, mtb bicikliste te trekking bicikliste. Sve su one interno jako raznolike, no temeljni obrasci su im dovoljno slični da ih možemo analitički promatrati na taj način. Ovu podjelu treba nadograditi e-biciklima, koji sve više osvajaju tržište, a najviše u trekking i mtb biciklističkim segmentima.
Ludbreg, na temelju svojih potencijala, može primarno zahvatiti cikloturiste iz trekking skupine, koji su, grubo rečeno, izletnički nastrojeni, bicikl im je koristan, zanimljiv i omiljen dodatak, ali ne i glavni razlog putovanja te su zainteresirani za ne previše fizički zahtjevno istraživanje lijepih i zanimljivih mjesta, s puno prilika za fotografiranje i zastajkivanje, uživanje u prirodi i kulturnoj baštini, druženju te gastro ponudi.
Druga skupina cikloturista za koje postoji potencijal privlačenja su tzv. gravel biciklisti. Radi se o vozačima koji traže dulje i izazovnije, ali tehnički manje složene rute na makadamskim, šumskim i poljskim putevima. Ludbreg i njegova okolica, uključujući područje prema Dravi, Kalniku ili dolini Bednje, ima potencijal razvoja „gravel“ ruta i staza. Radi se o iznimno lijepim i raznolikim pejzažima koji omogućavaju razvoj jednako raznolikih i zanimljivih gravel ruta.
Što se ponude za cestovne bicikliste tiče, njezin potencijal leži u srednjoročnom razvoju destinacije odnosno prilici da se Ludbreg s vremenom i razvojem cikloturističkog tržišta u regiji pozicionira kao jedno od redovitih odredišta/područja za rekreativne bicikliste iz šire regije sjeverne Hrvatske.
Treća tržišna skupina cikloturista odnosno outdoor gostiju su manifestacijski turisti – osobe koje privlači sudjelovanje odnosno natjecanje na sportsko-rekreativnim manifestacijama raznih vrsta (cestovna, mtb, Trail trčanje i sl.) i koje, uz i originalno osmišljeni sadržaj i inovativnu promociju, mogu stvoriti značajan turistički promet u odabranom terminu, ali i značajno pomoći u izgradnji branda destinacije.
Dani cikloturizma i njihov značaj?
U Ludbregu je krajem svibnja trebalo biti održano ovogodišnje izdanje „Dana cikloturizma“, konferencije koju je Trail pokrenuo uz potporu Ministarstva turizma Republike Hrvatske, kao prvo stručno događanje koje na jednom mjestu okuplja sve dionike i subjekte razboja cikloturizma. „Dani cikloturizma“ u Ludbregu bili zapravo tjedan posvećen biciklizmu jer smo u suradnji s Gradom Ludbregom i Turističkom zajednicom te ostalim partnerima, osmislili bogat tjedni program posvećen aktivnom životu i biciklizmu. Sve je trebalo početi pokaznim gravel vožnjama prema Kalniku, nastaviti se demonstracijskim cikloturističkim rutama za građane (također uz pomoć e-bicikala), samom konferencijom, a veliko finale je trebalo biti u subotu 23. svibnja sa, sada već tradicionalnom dvostrukom biciklijadom „na kvadrat“ rutama „Happy“ i „Crazy“. Epidemija tzv. koronavirusa je to sve promijenila, no „Dani cikloturizma“ idu dalje jer je interes, kako domaćina, tako i cikloturističkih i turističkih subjekata velik. Konferenciju ćemo u dogovoru s Gradom Ludbregom organizirati u terminu kada okolnosti to budu dopuštale.
Gradonačelnik Dubravko Bilić također je mišljenja kako je ovo oblik turizma s najviše potencijala. – Naravno u kombinaciji s agroturizmom, odnosno turizmom u vinogradima i s nuđenjem onoga čime Ludbreg obiluje najviše, a to su prekrasni krajolici i poljoprivredni proizvodi koji se ovdje tradicionalno proizvode – pojašnjava te dodaje kako je pandemija odgodila organizaciju važnog događaja, 2. Dane cikloturizma. – Tempirano je bilo da se upravo u to vrijeme predstavi nekoliko biciklističkih staza koje bi bile na raspolaganju svima onima koji u Ludbreg dođu voziti bicikl. Odlučili smo se zapravo malo jače okrenuti u cijelu ovu priču jer smo proveli jedan europski projekt Happy bike koji je povezan upravo s cikloturizmom. Već smo neku biciklističku infrastrukturu pripremili i željeli bismo pokazati Ludbreg svim onim ljubiteljima vožnje bicikla kojih je sve više u svijetu. To je jedan bogatiji sloj turista koji vikendima dolaze u odabrane destinacije uživati u prirodi vozeći bicikl dva, tri dana i u svom boravku tu zapravo potroše dosta novaca i na hranu i na druge kulturne i turističke sadržaje i zato su vrlo primamljivi gosti svim sredinama – kaže gradonačelnik.
Od organizacije Dana cikloturizma ne odustaje se i u suradnji s lokalnim biciklistima i onima iz Varaždina, Koprivnice i Čakovca došlo se do nekih pet staza. – Riječ je o stazama različitih težina koje omogućuju turistima, ali i samim Ludbrežanima, mnogima koji se ne voze biciklom po određenim lokacijama da na jedan drugačiji, novi način uživaju u prirodi – pojašnjava gradonačelnik.
Najjednostavnija ruta uključuje Otok mladosti, ribnjak. Riječ je o ravnoj, obiteljskoj ruti dužine desetak kilometara za koju je potrebno sat, sat i pol vremena zajedno s djecom. – No ima i ekstremno zahtjevne rute od sto kilometara koja uključuje i naše susjedne općine, ali se penju i na Kalnik i to je za one malo ozbiljnije bicikliste koji “potroše” 6 do 8 sati na bicikliranje. Ipak ostaje im još i vremena da uživaju u smještaju, hrani, kvalitetnim domaćim vinskim proizvodima – kaže gradonačelnik.
Upravo kroz cikloturizam nastoji se pokrenuti i privatna inicijativa, privatna ponuda. – Siguran sam da će one koji su već uložili u uređenje svojih vinograda i pretvorili ih u pansione slijediti i mnogi drugi i da će njihova ponuda biti povezana s biciklističkom ponudom koju će grad pripremiti. Na taj način ćemo otvoriti neka nova radna mjesta, a istovremeno učiniti Ludbreg jednom prepoznatljivom i atraktivnom lokacijom. – zaključuje gradonačelnik.