);
Ludbreg će biti prvi grad u Hrvatskoj koji će otvoriti Newton sobe

Ludbreg će biti prvi grad u Hrvatskoj koji će otvoriti Newton sobe

Kao prvi grad u Hrvatskoj, Ludbreg će uskoro dobiti Newton sobe. Riječ je o sobama u kojima se obrazovanje pruža u području znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike i to kroz inspirativno okruženje za učenje. Newton sobe realizirat će se kroz projekt „Regionalni znanstveni centar za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje u STEM području“, akronima LORI ukupne vrijednosti 22.217.250,00 kn odnosno 2.950.302,10 EUR. Jedan od najvećih projekata u povijesti Grada Ludbrega već je započeo s implementacijom i trajat će do kraja travnja 2024. godine kada se otprilike očekuje otvorenje Newton soba. Od spomenutog iznosa 85 posto financira se iz Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora, dok se preostali iznos osigurava iz državnog proračuna.

Erina Stančin
Erina Stančin

– Ovim projektom Grad i partneri uspostavit će LORI, regionalni znanstveni centar za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje, kao neformalni oblik suradnje između jedinica lokalne i regionalne samouprave, osnovnih škola te drugih dionika. LORI će se temeljiti na STEM tematskom području, uvođenju informacijsko komunikacijskih tehnologija u odgoj i obrazovanje te na razvoju i poboljšanju STEM vještina učitelja, odgojno-obrazovnog osoblja i učenika. Projektom se planira riješiti problem nedostatnih prostora za STEM obrazovanje, nepostojanje adekvatno opremljenih STEM učionica, manjak znanja i vještina učitelja, odgojno obrazovnih radnika i učenika u STEM području te smanjenih mogućnosti za učenike u postojećem osnovnoškolskom obrazovnom sustavu – rekla je Erina Stančin, pročelnica Upravnog odjela za razvojne projekte, društvene djelatnosti i lokalnu samoupravu.

Naglasak projekta je na obrazovanju, ali njegov je značaj daleko širi jer će se njegovom realizacijom aktivirati neaktivan prostor, odnosno stari mlin koji će tako postati STEM centar.

– Od iznimne nam je važnosti što smo u suradnji s norveškim partnerima uspjeli dogovoriti ovaj zanimljivi projekt koji će biti okosnica obrazovanja u STEM području i to ne samo za djecu iz Osnovne škole Ludbreg već i za djecu iz susjednih općina, ali isto tako vjerujem da je on i okosnica daljnjeg razvoja turizma – ističe gradonačelnik Dubravko Bilić.

Grad Ludbreg ovaj projekt provodi u suradnji s Osnovnom školom Ludbreg, Osnovnom školom Veliki Bukovec, Osnovnom školom Sveti Đurđ, Varaždinskom županijom, udrugom First Scandinavia i Međimurskim Veleučilištem u Čakovcu

– Očekujemo da će u tom prostoru u novouređenim zgradama boraviti tokom tjedna djeca na različitim edukacijama i širiti znanje. Kroz ovaj projekt dovodimo jedan novi koncept obrazovanja djece, to je norveški sustav soba u kojem su Norvežani zapravo odlučili djeci na praktičan način prikazati zašto je matematika važna, zašto su fizika, kemija i biologija važne znanosti i kako se primjenjuju u svakodnevnom životu. Temelj svake Newton sobe je zapravo matematika kao temeljna prirodna znanost i iz koje se izvlače smjernice za ostale znanosti. U Ludbregu smo nedavno proslavili važnu obljetnicu Zajednice tehničke kulture i mi smo zapravo oduvijek STEM centar samo što se to svojedobno nije tako zvalo. Djecu se kroz tehniku i tehnologiju „uvlačilo” u prirodne znanosti i zato nije ni čudo da se ovdje razvila industrija bazirana na tehnici, strojarstvu, elektrotehnici, odnosno STEM područjima. Važno nam je da današnju djecu, ali i generacije u dolasku usmjeravamo ka tim područjima kroz ovaj projekt. Mi ćemo u prvoj fazi imati dvije STEM sobe, a paralelno ćemo raditi i na trećoj. Jedna soba je, uvjetno rečeno matematika, biologija i kemija i ta će soba koristiti prirodne resurse Otoka. Druga soba bit će povezana s astronomijom i fizikom. Ta osoba oslanja se na nasljeđe Rudolfa Fizira, Zajednice tehničke kulture i u njoj će se nalaziti simulator letenja, jedini na sjeveru Hrvatske i u ovom dijelu Europe koji će djeci pružiti mogućnost da kroz praktičan rad vide što prirodne znanost mogu pružiti – objašnjava gradonačelnik Bilić.

Aktivnosti koje će se provoditi odnose se na razvoj sposobnosti učitelja i drugih odgojno obrazovnih radnika u STEM podučavanju, IKT-u i poduzetništvu, razvoj i jačanje STEM vještina učenika osnovnih škola, provedbu izvannastavnih aktivnosti, radionica i predavanja za učenike osnovnih škola u području STEM-a, IKT-a i poduzetništva, na izradu i implementaciju novih obrazovnih programa u suradnji s norveškim partnerima, rekonstrukciju i opremanje te na pružanje usluge modernog obrazovanja za djecu osnovnoškolske dobi iz cijele Varaždinske županije i šire. Grad Ludbreg i partneri kroz ovaj projekt pružit će podršku poboljšanju i unapređenju STEM vještina učitelja, odgojno obrazovnih radnika i učenika osnovnih škola i uspostavit će LORI, tj. moderni Regionalni znanstveni centar za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje za STEM aktivnosti.

Ministrica regionalnoga razvoja i fondova Europske unije Nataša Tramišak dodijelila je 19 ugovora ukupne vrijednosti 147.680.522,74 HRK (19.610.985,03 EUR) u okviru Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora za razdoblje 2014. – 2021. godine, u sklopu programa Lokalni razvoj i smanjenje siromaštva.

Među potpisnicima Ugovora bio je i gradonačelnik Dubravko Bilić.

Na svečanom uručivanju ugovora, održanom u Hotelu International u Zagrebu uz ministricu Tramišak prisutne su pozdravili i izvanredni i opunomoćeni veleposlanik Kraljevine Norveške u Republici Hrvatskoj Nj.E. Haakon Blankenborg te državni tajnik Ministarstva znanosti i obrazovanja Tomislav Paljak.

Ministrica Tramišak u svom je pozdravnom govoru naglasila kako je važno jačati kapacitete  institucija osnovnoškolskog obrazovanja u Republici Hrvatskoj u STEM podučavanju s konačnim ciljem poboljšanja STEM vještina učitelja i drugih odgojno-obrazovnih radnika, te poboljšanja STEM vještina učenika kao i sinergijske aktivnosti koje će obuhvatiti i upotrebu informacijskih i komunikacijskih tehnologija u odgoju i obrazovanju.

– Zabilježen je izniman interes osnovnih škola, organizacija civilnog društva i obrazovnih institucija za sredstva dostupna kroz ovaj Poziv. Zaprimili smo ukupno 116 projektnih prijava ukupne vrijednosti 106,8 milijuna eura što je gotovo pet (5) puta više od vrijednosti poziva. Kroz provedbu uručenih ugovora ostvarit će se izvanredni rezultati u čiju će realizaciju biti uključena 61 osnovna škola, a kroz projektne aktivnosti ojačat će se kapaciteti 872 nastavnika i 4.921 učenika – naglasila je ministrica Tramišak.
Ministrica je kazala kako su krajnji korisnici ovih projekata upravo djeca i to se savršeno uklapa u opći cilj financijskih mehanizama naših donatora kao i Vlade RH, jer nema boljeg načina jačati socijalnu i ekonomsku koheziju nego ulagati u bolju budućnost djece.

Ulaskom u Europsku uniju, Hrvatskoj se otvorila mogućnost sudjelovanja u Financijskom mehanizmu Europskog gospodarskog prostora i Norveškom financijskom mehanizmu, u sklopu kojih je Hrvatskoj na raspolaganju 103,4 milijuna bespovratnih sredstva. Jedan od šest (6) programa koji se financiraju iz predmetnih financijskih mehanizama je program Lokalni razvoj i smanjenje siromaštva, u sklopu kojeg je Hrvatskoj na raspolaganju 32,7 milijuna eura.

Kroz 19 dodijeljenih ugovora u okviru poziva „Jačanje STEM vještina u osnovnim školama i razvoj regionalnih znanstvenih centara za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje u STEM području“ pružit će se podrška jačanju kapaciteta institucija osnovnoškolskog obrazovanja u Republici Hrvatskoj u STEM podučavanju modernizacijom prostora i nabavom STEM opreme za škole.

Newton soba bi trebala biti privlačno i inspirativno okruženje za učenje. Individualne postavke i uvjeti pomažu da svaka soba Newton bude jedinstvena. Sveobuhvatni cilj uvijek je funkcionalnost i izvanredna kvaliteta.
Edukacija u Newton sobi je dinamična i raznolika, a prostor je prilagođen polaznicima svih dobnih skupina. Osim toga, Newton sobe trebaju biti prilagođene širokom spektru modula, što je i plan nastave u Newton sobi. To zahtijeva fleksibilne prostore u smislu opremanja i korištenja prostora.
Newton soba može varirati u veličini, ali preporučuje se površina između 150 m2 i 250 m2.
Newtonova soba obično se sastoji od glavne prostorije s radnim stanicama, zone za suradnju za grupnu raspravu i razmišljanje, laboratorijskog prostora, skladišne ​​sobe, garderobe i radnog mjesta/ureda za Newtonove učitelje. FIRST Scandinavia radi sa svakim lokalnim projektnim timom Newton Room na razvoju prilagođenih rješenja.

 

error: Sadržaj je zaštićen !!
Skip to content